Bahagian Khidmat Pengurusan
Visi
|
Pengurusan Cemerlang, Organisasi Gemilang |
|
Misi
|
Memberikan Perkhidmatan Yang Mesra, Efisyen, Berkualiti Serta Mewujudkan Suasana Tempat Kerja Yang Ceria, Bersih dan Teratur.
|
|
Objektif |
-
Menyediakan satu pentadbiran yang cekap yang merangkumi urusan kewangan, perkhidmatan kakitangan, pelesenan, sambutan / majlis rasmi peringkat daerah dan negeri, pengurusan bangunan dan harta kerajaan dan keselamatan.
-
Mempertingkatkan displin kakitangan dari masa ke semasa.
-
Memberikan perkhidmatan yang bermutu kepada masyarakat dan orang ramai yang berurusan melalui piagam pelanggan, aku janji produktiviti dan pekeliling yang berkaitan.
-
Mewujudkan suasana keselesaan, keceriaan dan keindahan dalam bangunan dan persekitaran.
-
Menyediakan peluang latihan kepada semua kakitangan.
|
|
Fungsi
|
-
Merancang serta melaksanakan tugas pentadbiran pejabat, pembelian dan penyelenggaraan harta benda kerajaan dan mengemaskini rekod perkhidmatan kakitangan dari masa ke semasa.
-
Merancang serta menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan dan mengawal peruntukan perbelanjaan mengikut peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan.
-
Mengawal pengeluaran lesen-lesen, membaharui dan menguatkuasakan lesen-lesen tersebut.
-
Menjaga dan memastikan bangunan pejabat agar sentiasa dalam keadaan selamat, bersih dan tidak dicerobohi.
-
Merancang serta melaksanakan program-program, sambutan / majlis rasmi, lawatan serta kempen yang dianjurkan oleh kerajaan di peringkat daerah dan negeri.
-
Bertanggungjawab sebagai urusetia kepada Jawatankuasa Keselamatan Daerah dan jawatankuasa – jawatankuasa yang lainnya.
|
|
Piagam Pelanggan
|
BIL.
|
URUSAN
|
TEMPOH PELAKSANAAN
|
1. |
Menyediakan baucer bayaran. |
Dikemukakan dalam tempoh 7 hari dari tarikh tuntutan lengkap diterima. |
2. |
Permohonan penilaian harta dalam urusan pindahmilik. |
Dikemukakan ke Jabatan Penilaian dalam tempoh 3 hari daripada tarikh permohonan diterima. Pelanggan dimaklumkan keputusan penilaian dalam masa 6 hari bekerja daripada tarikh keputusan diterima daripada Jabatan Penilaian. |
3. |
Menandatangani Suratcara, Akuan Berkanun dan Surat Perjanjian. |
Suratcara / Akuan Sumpah / Surat Perjanjian ditandatangani serta merta jika dokumen yang dikemukakan lengkap. |
4. |
Pemeterian Setem. |
Tindakan serta merta jika dokumen lengkap dan nilai setem mencukupi seperti dikehendaki dalam undang-undang. |
5. |
Urusan menyewa bas, Rumah Rehat dan Rumah Rehat VIP. |
Keputusan secara lisan dimaklumkan serta merta. Pemberitahuan secara bersurat dalam tempoh 2 hari bekerja. |
6. |
Pemohonan pelbagai lesen. |
Keputusan dimaklumkan dalam masa 30 hari daripada tarikh permohonan lengkap diterima. |
7. |
Pengesahan dalam Jawatan dan kemasukan ke dalam jawatan berpencen. |
Perakuan dihantar ke Suruhanjaya 3 bulan sebelum tamatnya tempoh percubaan / kemasukan ke dalam jawatan berpencen jika telah memenuhi syarat- syarat perkhidmatan. |
8. |
Bayaran pelbagai tuntutan elaun. |
Baucer bayaran disiapkan dalam tempoh 7 hari dari tarikh penerimaan dokumen/borang yang telah lengkap dikemaskini. |
9. |
Bayaran Emolumen. |
Baucer disiapkan dan key in dalam sistem sebelum 10 haribulan yang berikutnya. |
10. |
Persaraan wajib. |
Maklumat asas kakitangan yang akan bersara dihantar ke JPA Bahagian Pencen satu tahun sebelum tarikh persaraan. Dokumen lengkap dihantar 6 bulan sebelum tarikh persaraan. |
|
Unit - Unit |
- Unit Majlis dan Keraian
- Unit Pentadbiran dan Kewangan
- Unit Keselamatan
- Unit Teknologi Maklumat
|
Kemaskini pada 2016-06-06 10:20:34 daripada Administrator