Tetapan Semula Menukar kontras kepada cerahMenukar kontras kepada asalMenukar kontras kepada gelapKecilkan size fontKembalikan saiz font kepada asalMemperbesarkan saiz font
    T
    T
    T
    T
    T
    T
img_jataselangor
Portal Rasmi

PEJABAT DAERAH DAN TANAH SEPANG

CEKAP TELUS DAN MESRA

faq-img

Soalan
Lazim

FAQ

Hubungi
Kami

Feedback

Aduan dan
Maklumbalas

sitemap

Peta
Laman

malay-flag

BAHASA
MALAYSIA

w3c

ENGLISH

w3c

W3C

Soalan Lazim Portal Unit Pelupusan Tanah

   
   

SOALAN 1 

:     Berapakah Bayaran Permohonan Lesen Pendudukan Sementara LPS?

JAWAPAN  :    Bayaran Permohonan Lesen Pendudukan Sementara LPS:
 
  1. RM 20.00 – Bayaran untuk pelan < 10 Ekar
  2. RM 50.00 – Bayaran untuk pelan > 10 Ekar
  3. RM 50.00 – Bayaran Permohonan LPS

 

 

 

SOALAN 2

:   Kuasa Pertimbangan Permohonan LPS? 

JAWAPAN :   Permohonan LPS dipertimbangkan mengikut keluasan permohonan seperti berikut:-
 
  1. Keluasan tidak melebihi 1 ekar : Pentadbir Tanah Daerah
  2. Keluasan melebihi 1 ekar hingga 5 ekar : Pengarah Tanah Galian Selangor
  3. Keluasan melebihi 5 ekar ke atas : MTES/MMKN
  4. Permohonan Tapak Papan Iklan dan Pondok Pengawal dipertimbangkan oleh Pentadbir Tanah Daerah (PTD)   

 

 

SOALAN 3  

:   Berapa lama tempoh sah Lesen Pendudukan Sementara?

JAWAPAN

:   Tahun pertama kelulusan atau mengikut bulan sebelum berakhir tahun kalendar dan tiga (3) kali pembaharuan yang dibuat pada setiap tahun.

 

 

SOALAN 4

:   Bagaimana untuk membaharui Lesen Pendudukan Sementara? 

JAWAPAN :   Hadir ke Unit Pelupusan Tanah, Pejabat  Daerah/Tanah Sepang dan mengisi Borang Membaharui (LPS) serta membawa Lesen Asal (Borang 4A) untuk 
 

 pembaharuan lessen

 

 

SOALAN 5 :    Apakah dokumen yang perlu ada untuk tujuan permohonan tanah? 
   
JAWAPAN :  Individu
   













 

  1. Pelan Kawasan (2 Pelan yang telah disahkan dan ditanda oleh Unit Teknikal).
  2. Resit Bayaran Pelan.
  3. Surat Akujanji yang telah ditandatangani.
  4. 2 Borang Jadual 1 beserta Butir-butir permohonan yang diisi lengkap.
  5. Salinan kad pengenalan pemohon dan isteri (jika sudah berkahwin).
  6. Salinan Sijil Lahir (Sekiranya Tanah Rizab Melayu).
  7. Gambar Tapak.
  8. Lampiran G sekiranya pemohon adalah Penjawat Awam Mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bil.3/2002.

 

 : Syarikat

  1. Pelan Kawasan (2 Pelan yang telah disahkan dan ditanda oleh Unit Teknikal).
  2. Resit Bayaran Pelan
  3. 2 Borang Jadual 1 beserta Butir-butir permohonan yang diisi lengkap
  4. Borang 24 dan 49
  5. Jadual Ketiga (Enakmen Rizab Melayu) bagi permohonan di atas Tanah Rizab Melayu
  6. Memorandum And Article Of Association/Enakmen Penubuhan

 

 

SOALAN 6

:  Berapakah jumlah bayaran untuk permohonan tanah? 

 
JAWAPAN :   Pertanian
 
  1. Kurang dari 2 hektar (5 ekar) – RM 10.00
  2. Lebih 1 hektar (2.5 ekar) tetapi tidak melebihi 10 hektar (25 ekar) – RM 50.00
  3. Lebih dari 10 hektar (25 ekar) – RM 100.00 
   
   Bangunan Kediaman
 
  1. Kurang dari 1 hektar (2.5 ekar) – RM 50.00
  2. Lebih 1 hektar (2.5 ekar) tetapi tidak lebih 10 hektar (25 ekar) – RM 100.00
  3. Lebih dari 10 hektar (25 ekar) – RM 200.00
   
  Bangunan Perniagaan
 
  1. Kurang dari 1 hektar (2.5 ekar) – RM 100.00
  2. Lebih 1 hektar (2.5 ekar) tetapi tidak lebih 10 hektar (25 ekar) – RM 200.00
  3. Lebih dari 10 hektar (25 ekar) – RM 300.00
   
   

* Jika terdapat sebarang pertanyaan lain,boleh menghubungi Unit Pelupusan di talian 03-87061211/1212

 

Kemaskini pada 2018-12-27 10:44:09 daripada Administrator

  •  
  • Print
  • Email this page