WEB MOBIL  [ x ]

qr code
W3C
Tetapan Semula Kecilkan size fontKembalikan saiz font kepada asalMemperbesarkan saiz font
    T
    T
    T
    T
 

faq-img

Soalan Lazim

hubungi-kami

Hubungi Kami

maklumbalas

Aduan & MaklumBalas

peta-laman

Peta Laman

                  

         

header new

Kena saman walaupun ada tiket?

image

 

Kena saman walaupun ada tiket?

 

 
BANTING - Pihak konsesi mesin cetakan tiket parkir kenderaan di kawasan seliaan Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL) disarankan melakukan pemeriksaan peralatan mereka kerana pelbagai aduan daripada pengguna diterima.
 
Yang Dipertua MDKL, Mohd Azhar Mohamed Ali berkata, pihaknya akan menyemak semula aduan berkenaan dan meneliti punca sebenar masalah berlaku.
 
Menurutnya, jika benar ianya disebabkan kesilapan daripada mesin parkir, pihaknya akan mengarahkan pihak konsesi membaiki mesin berkenaan.
 
“Mana-mana pengguna yang telah dikenakan saman walaupun sudah membayar parkir itu perlulah membawa bahan bukti yang sah.
 
“Jika ianya terbukti kesilapan daripada mesin cetak, saman yang dikenakan boleh dibatalkan segera. Itu tiada masalah,” katanya kepada Sinar Harian.
 
Beliau mengulas mengenai beberapa aduan orang awam mengenai cetakan kertas mesin parkir yang tidak kelihatan dan sebahagiannya kurang jelas sehingga penguatkuasa mengenakan saman terhadap pengguna.
 
Mohd Azhar berkata, pengguna yang dikenakan saman walaupun sudah mempunyai bukti pembayaran melalui tiket parkir boleh terus ke MDKL untuk tujuan pembatalan.
 
Beliau juga akan mengenal pasti lokasi-lokasi yang dinyatakan bermasalah untuk tujuan penambahbaikan.
 
Seorang pengguna, Mohd Rosli Amir, 47, berkata, dia belum pernah berdepan dengan masalah kerosakan mesin.
 
Bagaimanapun katanya, beberapa bulan lalu dia pernah menerima resit parkir yang kurang jelas tetapi tiket berkenaan diperagakan seperti biasa bagi mengelak tindakan kompaun.
 
Namun, dia berharap pihak berkuasa tempatan membuat pemeriksaan berkala untuk mengelak masalah tiada cetakan pada tiket berkenaan.
 
Seorang lagi pengguna, Munirah Rosli, 34, berkata, suaminya pernah menerima resit kosong di lokasi berhampiran deretan kedai di Jalan Morib.
 
Namun mujurlah terdapat penguatkusa di kawasan itu sedang membuat pemeriksaan.
 
“Saya segera tunjukkan resit kosong itu kepada penguatkuasa berkenaan. Dia menyuruh saya menulis di atas kertas waktu sebenar resit itu dikeluarkan bagi mengelak dikenakan kompaun,” katanya.
 
Dalam pada itu, tinjauan Sinar Harian mendapati orang awam masih menggunakan khidmat mesin bayar parkir seperti biasa meskipun berlaku masalah cetakan.

Kemaskini pada 2016-05-27 12:14:01 daripada Administrator

  •  
  • Print
  • Email this page

 

PEJABAT DAERAH DAN TANAH KUALA LANGAT  

 BUILDING

Persiaran Sultan Abdul Aziz Shah,

Kota Seri Langat (Sungai Sedu), 42700 Banting,

Kuala Langat, Selangor Darul Ehsan.

No. Tel: 03-31822555  No. Fax: 03-31872011

Emel: klangat[at]selangor[dot]gov[dot]my


Paparan terbaik menggunakan:
IE9 Ke atas/ Firefox 11 ke atas/ Google Chrome 1280 x 720 ke atas

 | Hak Cipta | Penafian | Dasar Privasi & Keselamatan |



 

Jumlah Pelawat :1357245 Tarikh Kemaskini : 27 04 24